Strona główna / Publikacje / Pedagogia Związku Sodalicji Mariańskich Uczniów Szkół Średnich w Polsce
Pedagogia Związku Sodalicji Mariańskich Uczniów Szkół Średnich w Polsce
Pedagogia Związku Sodalicji Mariańskich Uczniów Szkół Średnich
„Pedagogia Związku Sodalicji Mariańskich Uczniów Szkół Średnich w Polsce w latach 1919 - 1939" - to tytuł książki Andrzeja Mazana, którą wydała Fundacja Maximilianum.
Publikację otwiera pamiętny cytat z bł. Jana Pawła II: „Sodalicje są potrzebne. Znam je dobrze. Przez dwa lata byłem prefektem Sodalicji Mariańskiej w Wadowicach. Sodalicja kształtuje całą osobowość człowieka. Ja Sodalicji zawdzięczam swą maryjność".
Autor przybliża okoliczności powstania, program, metody wychowawcze oraz efekty pracy Związku Sodalicji Mariańskich Uczniów Szkół Średnich w okresie międzywojennym w Polsce. Związek założyło kilku księży, którzy zrozumieli, że niedawno odzyskana niepodległość stawia przed nimi wyzwania i otwiera nowe możliwości, o jakich pokolenia Polaków nie mogły wcześniej marzyć. Działalność Związku była nadzwyczajna. „Przede wszystkim - czytamy w książce - wykraczała ponad lekcje religii i obowiązkowe praktyki. Dodawała nowego wymiaru szkolnej edukacji. Ustanawiała nowy wzór katechety i wychowawcy. Tworzyła nowe pokolenie polskiej inteligencji, która katolickie zasady moralności i wiary wnosiła do życia społecznego. Wprowadzała w zadziwienie pedagogów, rodziców, władze oświatowe, biskupów. Określała standardy funkcjonowania organizacji tak wewnętrzne jak i zewnętrzne. Była oparta o głębokie poczucie obowiązku i służby".